Stirlingův motor
Kategorie:
JAK UŠETŘITJe Stirlingův motor zapomenutý vynález? Stirlingův motor ještě neřekl poslední slovo. Je v něm budoucnost jako generátoru elektřiny anebo motoru pro alternativní pohony.
Stirling byl anglický farář. Ono ve středověku plnila církev mnoho funkcí, nejen vědu, výzkum, nemocnice. A dělala to dost dobře. Díky spoustě církevních vynálezů se stala Evropa technologickou špičkou dnešního světa.
Stirling svým motorem nahradil parní stroj. Velmi klesla spotřeba uhlí, motor byl tichý, bezpečný, bez nebezpečného parního kotle, který v té době způsoboval mnoho nehod.
Jde o motor s vnějším spalováním. Mazané plochy pohyblivých dílů nepřichází ke styku z plamenem. Má dvě části. Vařič – kde se ohřívá plyn a chladič, kde se ochlazuje.
Vynalézali motor vynalezli klimatizaci
Před válkou se vývoji Stirlingova motoru věnovala firma Philips. Zjistili, že když motorem točí ve směru chodu, ve varně klesá teplota hluboko pod bod mrazu. Později byla fabrika vybombardována, vývoj se zastavil.
V 80 létech se k této myšlence vrátili velcí světoví výrobci. Ford, Daf, Mann apod. Dosáhli účinnosti stejné, jako nejlepší naftové motory. Výhodou Stirlingova motoru ovšem je, že lze požít jakékoliv palivo. A mít tak generátor elektřina na různá paliva.
Použití Stirlingova motoru:
Pro pohon Stirlingova motoru lze použít teplo z geotermálních vrtů, solární teplo, uhlí dřevo, zemní plyn, apod. Boj o čistotu životního prostředí a hrozba energetické krize znovu oživila zájem o Stirlingův motor, pracující s plamenem, který hoří spojitě v horké komoře, takže produkce škodlivin (oxid uhelnatý a oxidy dusíku) je hluboko pod normou požadovaným limitem.
Zhlédněte efektní ukázku, kdy k pohybu Stirlingova motoru stačí třeba jen šálek horké vody:
Auto na uhlí a dřevo:
Sentinel ( nákladní auto Škoda), měl již před válkou spotřebu paliva asi 3 kg uhlí na 1 km. Již děda mé manželky před 50 lety měl auto na dřevoplyn. Byl s ním spokojen. Myslím, že se zdražující ropou lze očekávat návrat k těmto palivům. Nezbláznil jsem se? Ne. Jsme ve střední Evropě, ropa je pro nás drahý a stále se zdražující dovoz. Je možno např. mít doma kotel na dřevo a uhlí. Generátorem se Styrlingovým motorem vyrobit elektřinu, nabít baterky elektromobilu a hurá na cesty. Dnešní elektromobily mají dojezd dle baterek 180, 300 ale i 500 km.
Teplovzdušné motory
Někdy se Stirlingovému motoru říká taky teplovzdušný motor. Již v předválečném období byl v Čechách pod Kosířem (u Olomouce) velký výrobce teplovzdušných motorů. Z původní fabriky se nedochovala však žádná technická dokumentace. Pouze prospekty, ze kterých lze usuzovat na parametry. Myslím, že energie je na Zemi obrovský přebytek. Síťové monopoly budou mít stále větší potíže nás přesvědčit o opaku, aby mohly zdražovat.
Foto: Plně funkční Stirlingův motor známého slovenského energetického experta Ing. Vítka.
Autor:Ing. Sýkora Pavel
Zdroj:www.kodek.cz
Doporuč přátelům
Stirlingův motor - Autor: Hora 20. 6. 2008
Stirlingův motor - velmi persp - Autor: trek 20. 6. 2008
Stirlingův motor - Autor: Znalec 12. 7. 2008
pane znalče, své názory prosím - Autor: Ing. Sýkora 4. 8. 2008
Stirlingův motor - Autor: Filip 16. 10. 2008
autor je v mnoha směrech naivn - Autor: Bronislav Bechník 18. 2. 2009
Stirlingův motor - Autor: Sova Jiří 10. 9. 2009
stirling - Autor: x_hag 15. 2. 2010
pane Bronislav Bechnik, na to, že jste kapacita - Autor: Ing. Pavel Sýkora 1. 3. 2010
Stirling do auta a pak stabilni na slunicko - Autor: Pesimista 9. 4. 2010
Elektromobily v USA musely byt sesrotovany. - Autor: Pesimista 9. 4. 2010
energetická plodina Vrba a Křídlatka český nbambus - Autor: šubrt oldřich sedlák 10. 5. 2010
Stirlingův motor - Autor: alex 14. 3. 2013
Církev? - Autor: Tovog 13. 5. 2021