Chtěli se vykoupat, počkali si
Kategorie:
KOUPELNYRekonstrukci koupelny je komplexní záležitost, do níž se málokdo pustí svými silami. Je potřeba zedníků, instalatérů, elektrikářů, obkladačů… Jen výjimečně se sejdou všechna řemesla v požadované kvalitě. O to více je potřeba dbát na dodržování zásad komunikace s jednotlivými profesemi. Ne vždy se vše podaří.
Ne vždy se vše podaří. Následující příběhy uvádějí konkrétní zážitky lidí, kteří na práci najatých řemeslníků dlouho nezapomenou.
Dohodněte si detaily
Z řemeslníka byste měli mít dobrý pocit už při komunikaci. Bere vám telefony? Když slíbí, že zavolá, udělá to? Reaguje na nepřijatý hovor? Rozhodně si vyhledejte reference, abyste informace o kvalitě odváděné práce měli z první ruky. Nenajímejte si řemeslníky bez smlouvy. Správně formulovaná smlouva o dílo vám ušetří plno starostí a peněz při případných reklamacích. Věnujte velkou pozornost popisu prací a dodaných materiálů. Ve smlouvě trvejte na tom, že firma se bez vašeho souhlasu nebude pouštět do náhradních řešení. Smlouva by měla obsahovat i technickou dokumentaci (je-li nutná), ceny, materiálové položky, termíny, sankce při jejich nedodržení a požadavek vést stavební deník, který bude každý den k dispozici. Nezapomeňte uvést i klauzuli o odvozu odpadu.
Většina firem chce zálohu předem. Dohodněte si, že budete za odvedenou práci platit průběžně a na závěr si necháte motivační doplatek, například 15 % z ceny, který vyplatíte po odevzdání hotového díla a odstranění všech chyb a nedostatků.
Uvádíme příklady rozčílených a napálených zákazníků, tak jak své postřehy píší na portál www.NejRemeslnici.cz.
Stěhování do koupelen bez obkladů
Řemeslník podepsal smlouvu o dílo a vzal si zálohu 20 tis. Kč. V uvedeném termínu práce nedokončil ani z 30 %, stále se vymlouval (telefon má pokažený mikrofon, proto ho nezvedá; manželka měla autohavárii, musel hlídat dcerku; dcerka má teplotu; pokazilo se mu auto, nemůže přijet; musel na reklamaci zakázky do Prahy; zemřel mu otec; dostal hnisavou angínu; vykloubil si palec; chytla ho záda...).
Byly to všechno výmysly. Práci nechává víc než měsíc být, přestože na penále dluží již cca 19,5 tis. Kč a stále mu běží 423,5 Kč denně). Škoda, kterou nám způsobil nedodržením termínu, se šplhá k 20 tisícům. Uvažujeme o řešení celé věci soudní cestou.
Nastěhovali jsme se tedy do neobložených koupelen, nemůžeme pověsit zařizovací předměty. Pan Tesař nedobrousil sádrokartony, a tak není vymalováno. Hledáme nové řemeslníky, budeme uklízet po broušení sádrokartonů za provozu, což bude dost nepříjemné.
Na práci řemeslník použil lepidlo s prošlou záruční lhůtou a potom ztvrdlo v pytlích. Na pracovišti zanechal i nářadí, které tu skladujeme. S prací jsem byla spokojená, pokud by ji dokončil, jak sliboval. Ta část obkladů, které provedl, nebyla provedena bezchybně, ale přijatelně. Stále slibuje, že penále uhradí, ale zatím se tak nestalo.
S problémy a arogancí
Při rekonstrukci koupelny jsem byla velmi nespokojena s finálním výsledkem i průběhem prací. Štuky absolutně nesplnily účel, nebyly rovné. Průchod, který měl být bez obložek, byl zhotoven absolutně špatně – z hran koukala perlinka a navíc nebyly rovné. Koupelnovou vanu mi pan řemeslník zazdil obráceně, než jsem chtěla, nenainstaloval dvířka pod vanou, ačkoliv jsem je sama koupila. Jím doporučený instalatér nezvládl udělat řádně přívod vody v koupelně. K vanové baterii aktuálně nelze připojit sprchu, protože je vodoinstalace příliš zapuštěná ve zdi, příliš nízko nad vanou. Zcela nelogicky a neprakticky je voda vyvedena v hlavové části vany – při dopouštění vody je to velmi nepříjemné. Jednání s tímto pánem bylo však absolutní katastrofou, byl arogantní, troufalý a slovně agresivní i při řešení běžných organizačních záležitostí. Při žádosti, aby před předáním poslední (třetí) části celkové ceny opravil odůvodněné reklamace, řekl, že buď mu „dám prachy“ rovnou, nebo že nechá práci rozdělanou a odejde (nebyla doobložená koupelna a chodba). Takto mi vyhrožoval po telefonu a na můj návrh osobního setkání mi zavěsil telefon. Když jsem o půl hodiny později přijela do svého bytu, pan Seidel už byl pryč i s obkladačem, který měl svou práci ten den dodělat. Telefony řemeslník od té doby již nezvedá. Ačkoliv jsem vždy hradila faktury hotově, řekl obkladači, že mu dlužím peníze a práci ode mně nedostane zaplacenou. Řemeslník tedy nezaplatil a neříkal pravdu ani člověku, který pracoval pro něj, a tím jej připravil o výdělek.
Když si situaci promítám zpětně, příště bych tohoto pána poslala „k šípku“ již ve chvíli, kdy na první schůzce arogantně žádá „prachy, aspoň 20 tisíc, protože já vás sponzorovat nebudu“, aniž by přednesl cenovou nabídku. S jinými řemeslníky, ať s podlaháři, či elektrikáři, jsem byla velmi spokojena. Proto i při upřímné sebekritice nevidím problém v tom, že bych se nebyla schopná domluvit nebo komunikovat.
Pomohli až NejŘemeslníci
Oproti poptávce byla zakázka na místě rozšířena ještě o vybourání malé příčky, čímž mělo dojít ke spojení WC a koupelny se zhotovením příčky ze SDK a sníženého stropního podhledu. Tato, již v lednu na místě sjednaná zakázka s panem Vránou, byla realizována pouze částečně a s výsledkem přímo hrozným.
Termín zhotovení, který byl 5. března dle smlouvy o dílo stanoven, nebyl dodržen. A to i přesto, že jsem na dokončení spěchala, což jsem zdůraznila již v lednu. Všechny termíny postupně padaly. Ani další panem Vránou „zaručené“ termíny předání hotového díla, nebyly dodrženy. Práce pokračovala hlemýždím tempem. Řemeslník se na místě vyskytoval pouze sporadicky a po chvilkách, přestože měl klíče od prázdného bytu k dispozici. Velmi často nebylo možné se řemeslníka vůbec dovolat, na emaily odpovídal pouze sporadicky.
Vystupoval velmi slušně, a snad proto jsem vždy všem dalším slibům naivně uvěřila. Postupně se však ukázalo, že i další sliby se nezakládaly na pravdě. Vždy byl nějaký důvod, proč nemohl pokračovat, a co v práci bránilo: Nejprve nemocná maminka, potom vlastní zdravotní problémy, dále obtížnost provádění požadovaných prací - křivé zdi, přetažení odpadu, sekání do podlahy atd. Ale přece na to jsem si zjednala řemeslníka. Sjednané práce nebyly hotovy ještě ani na konci června, kdy jsem „spolupráci“ s touto firmou (po předchozích pokusech), ukončila již definitivně.
Přes NejŘemeslníky jsem poptala dokončení prací. Pracovníci z nově sjednané firmy, když přišli na místo „činu“ a viděli zde výsledek této dlouhotrvající anabáze, tak se přímo zhrozili. Hodně se toho muselo zcela předělat, neboť na takové fušeřině nemohli pokračovat. Nemohli obkládat, ani položit dlažbu. Spousta nedodělků, nezahozených otvorů ve zdech, je toho opravdu hodně co se musí znovu obouchat a nahodit. Jako laik a ženská jsem fušeřinu dlouho neodhalila.
Samozřejmě též budu muset vše znovu zaplatit. Řemeslníci, kteří to vše po řemeslníkovi opravují, předělávají a dodělávají, říkají, že za to, co tam napáchal, byl přeplacen, a že spoustu nakoupeného materiálu zničil. Nakonec by měl peníze spíše vracet. Rovněž náklady, které blokováním bytu po dobu téměř půl roku vznikly, nejsou malé. Navíc na místě zbyla ještě část neodvezené suti, kterou slíbil – jako ostatně vždy - odvézt, ale již se neozval, telefon nebere, na sms nereaguje.
Souhrn: Mnou předem nakoupený materiál, před započetím prací činil 14 000 Kč. Firmě jsem vyplatila 31 500 Kč. Koupelna byla nedodělána. Co bylo uděláno, to bylo zfušováno a musí se opravovat a předělávat. Spousta materiálu byla zmarněna. Rozdělanou křivou dlažbu bylo nutno zcela odstranit, znovu dokoupit dlaždice, znovu materiál na omítky atd. Tedy ještě další a další vydání.
Jediná věc, která je kompletně hotova, je nová elektroinstalace. Ale ani to se neobešlo bez velkých komplikací a průtahů. Materiál i přístroje byly minimálně o 3500 Kč předraženy oproti běžným cenám, za které to lze běžně pořídit v každém hobbymarketu. Což jsem samozřejmě rozporovala. Nakonec se mi podařilo tuto částku snížit. I tak, dle posouzení a názoru odborníka, cena, kterou jsem nakonec za elektroinstalaci zaplatila, byla přemrštěná. S elektrikářem, který práci na místě prováděl, jsem se do kontaktu bohužel vůbec nedostala, i když jsem to vyžadovala. Asi jsem nebyla dost razantní. Byl sjednán firmou Fajn Kutil a finanční vyrovnání za tuto práci také šlo přes pana Vránu.
Co bych udělala příště jinak? Nebyla bych již takto důvěřivá a nenechala se „natahovat“ nepravdivými sliby, ani finančně.
Při výběru vhodného dodavatele bych se již tak nenechala ovlivnit původně nízkou, nabízenou cenou a slibovanou precizní prací, ale vybrala bych dodavatele, který má více dobrých referencí a hlavně je spolehlivý.
Dodatek - Po dalších třech týdnech: Nově sjednaná firma opravila a předělala po řemeslníkovi, co se dalo a udělala to, co za téměř půl roku „nestihl“. Bohužel, jsem se neradovala dlouho - po spuštění bojleru a pár dnech začala prosakovat voda zdí do druhé místnosti. Zde již byl nový obklad mezi kuchyňskou linku a vymalováno. Znovu jsem musela pozvat řemeslníky, znovu vybourat zeď a hledat, odkud vlastně voda do zdi teče. Nový obklad je zničený, další nákup dalšího materiálu. Výdaje a hlavně nejistota - kdy se kde projeví další důsledky velmi, velmi nekvalitní práce pana Vrány. Vlastně je štěstí, že toho stihl tak málo, i tak zničil spoustu draze zaplaceného materiálu.
Poznámka
V předchozích třech příbězích jsme vymazali konkrétní jména, IČ a další údaje o kritizovaných řemeslnících. Pokud se je však budete chtít dozvědět, najdete je na webu: www.NejRemeslnici.cz.
Doporuč přátelům
Souhlas - Autor: Pavlas 2. 6. 2020